Montessori: Bıçak Kullanmayı Öğrenmenin Önemi

Çocuklarımıza sağlıklı şeyler yedirmenin bir yolu; yiyeceği şeyleri kendi başına hazırlamasına izin vermekten geçtiğini düşünüyorum.(Hemen bir örnek vermek istiyorum; yumurtayı hiçbir şekilde ağzına koymayan oğlum, yumurtasını yaparken sandalyeyi tezgahın önüne çektim,Kaan'ı üzerine çıkarttım.Yumurtayı kaseye kırıp önüne koydum ve çatalı verdim eline.Yumurtayı kendisi çırptı ama tavaya ben döktüm.Pişince de oğlum kendi kahvaltısını kendi yaptı yaşasın diye de motive ederek yağda pişmiş yumurta tabağını önüne koyar koymaz hapur hupur götürdü.) Demem o ki orda küçücük bir hareket yani yumurtayı kendi çırpması oğluma yumurtayı sevdirdi. Bu bölümü neden yazdığım aşağıdaki açıklamamdan sonra çok daha anlaşılır olacaktır.

Gelgelelim konumuz olan bıçak kullanmaya. Biz işe, aldığım cırtcıtlı oyuncakları tahta bıçağıyla keserek başladık. İlk etapta amaç bıçak kullanmayı öğrenmek. Cırtcıtlı oyuncağınız yoksa kahvaltı bıçağı gibi küt uçlu bıçakla yumuşak şeyler keserek de yapabilirsiniz. Çocuğunuza bıçağı nasıl tutacağını göstermek için mesela muz dilimletebilirsiniz, peynir dilimletebilirsiniz veya ekmeğine nasıl bal,pekmez süreceğini öğretebilirsiniz. Büyüdükçe ve iyi bıçak kullanmayı öğrendikçe ona gerçek havuç veya patates gibi daha sert şeyler kestirmeye devam edebilirsiniz.

Bu şekilde kendisine kahvaltı hazırlamayı öğrenmeye başlayabilir, uzmanlaşınca kahvaltı için muz dilimleriyle dolu bir tabak ve üzerine tereyağ ile bal sürülmüş ekmek dilimleri hazırlaması için onu teşvik edin. Muz dilimlerinin üzerine kürdan da batırabilir.Böylece muzları tabaktan alması daha kolay olur.Bu kahvaltılığı size de ikram etmesini isteyin. Tabi bu durum bizim için biraz erken ama biz şimdiden çalışmalara başladık bile.

Ne zamandır düşünüyordum oğluma çırtcıtlı sebze oyuncaklarından almayı, nihayet haftasonu mothercare gittiğimizde gözüme çarpınca hiç düşünmeden hemen alıverdim.Çocuklara bıçak kullanmayı öğretmek için biçilmiş kaftan sayılır bu oyuncak. İçinde toplam 5 adet sebze - meyve (havuç, limon, mantar, elma ve domates) bir adet tahta bıçak var.Ben sadece bir kez gösterdim ve oğlum hemen olayı kavradı.Aldı eline tahta bıçağı ve kesme işlemini gerçekleştirmeye koyuldu.

Eline tahta bıçağı alır almaz havucu kesmeye başladı ama bir terslik vardı.Oğlum bıçağı ters tutuyordu, aldım elinden düzeltip tekrar verdim ama o ısrarla ters tutmak istedi.Bi kaç kez düzeltmeme rağmen inatla ters tutmak isteyince fazla da ısrar etmedim.Anasının oğlu, inatçı kuzum :) Önce kesmeyi öğrensin de zamanla düzeltiriz elbet bıçağın yönünü.

Sanki yıllardır bıcak kullanıyormuş gibi limonu keserken bıçağı öyle güzel tutuyor ki küçük sıpam. Ben mutfakta iş yaparken oğlum da sandalyeyi tezgaha yaklaştırmamı ister, bende yaklaştırırım.Hemen üzerine çıkıp beni izlemeye bazende yardım etmeye bayılır. Sanırım ben birşeyler doğrarken öğrenmiş olmalı bıçak kullanmayı.

Sehpasının üzerinde kesmek yetmedi, bir anda başıma usta kesildi, domatesi elinde kesmeye başlayınca şaşkınlığımı gizleyemedim.

Son olarak yumurtamızı da kestik ama oğlum doymadı, tekrar tekrar kesme etkinliğini yaptı ve hala da ara ara yapıyor. Bu oyuncağı tavsiye ederim, benim oğlumun ilgisini çekmeyi başardı.


2 yorum:

  1. en kısa zamanda alacağım bir oyuncak oldu resimlerinizi görüp yazınızı okuduktan sonra...

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle ta siye ederim,gerçi her cocugun ilgi alanı farklı olabilir ama benim oğlumun oldukca ilgisini ceken bir oyuncak oldu.umarım sizin oglunuzunda ilgisini ceker

    YanıtlaSil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...